Transport gratuit pentru comenzi peste 100 RON

Trucuri de la o psihoterapeută: cum să te simți (mai) bine la menstruație

Pentru unele persoane, menstruația și zilele de dinainte sunt departe de-a fi cele mai ușoare momente, oricât de mult am vrea să credem în ce spun reclamele care vorbesc despre ciclul menstrual: nu, unele femei nu simt că plutesc pe un norișor când poartă un tampon (deși un tampon 100% din bumbac organic lasă pielea să respire și nu provoacă alergii sau infecții)!

Te poți simți, însă, într-un rollercoaster: de la o stare de oboseală cruntă la furie, dorința de izolare și chiar stări de anxietate sau depresie. Se poate întâmpla să pierzi controlul asupra propriilor emoții. Iar dacă pățești asta în fiecare lună, s-ar putea să treci prin ceva mai mult decât un simplu sindrom premenstrual. În termeni medicali, există o afecțiune mai puțin vizibilă la menstruație, dar care are un impact negativ asupra sănătății tale mentale: Tulburarea disforică premenstruală.

Și noi am avut o mulțime de întrebări despre ce se întîmplă cu aceste stări, și mai mult decât atât, vrem să te ajutăm să (te) înțelegi mai bine! Iar pentru asta, am întrebat un specialist. Așa am povestit cu Dr. Psiholog Raluca Anton.

Sanatatea mentala si ciclul menstrual

„Experiența academică și formarea mea mă fac să-mi doresc ca abordarea pe care o am să fie pusă mereu în lumină de către știință și de către studii care atestă calitatea unei informații. În plus, ideea de empatie și de conectivitate umană, mă îndreaptă către o abordare puternic centrată pe relațiile interumane, pe nevoia bazală de conectare și de siguranță emoțională în relație cu cei din jurul nostru, siguranță care, dacă este obținută, poate aduce beneficii majore.” (Dr. Raluca Anton)

Dr. Raluca Anton este formată în terapie cognitiv comportamentală, cu studii doctorale absolvite în cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie, UBB. A publicat nenumărate articole științifice, e co-autor al unor cărți în domeniul psihologiei, ține cursuri de formare profesională pentru psihologi și face parte din grupul primilor terapeuți care au formarea IMAGO în terapie relațională, din România.

Cum sa gestionezi anxietatea la menstruatie ➤ Sanatatea mentala si simptomele premenstruale ✓ Imbunatateste-ti calitatea vietii ✓ Afla mai multe aici!

Și pentru că menstruația ne poate influența drastic sănătatea mentală - și fizică - mai ales atunci când nu recunoaștem ce se întâmplă în corp, am întrebat-o cum putem avea mai multă grijă de noi înșine în această perioadă a lunii.

ENROUSH: Cum putem să ne ascultăm corpul mai bine/ mai atent?

Dr. Raluca Anton:

Cred că cel mai sănătos lucru pe care putem să-l facem este sa avem o practică zilnică din a fi atente la reacțiile propriului corp. Un exercitiu bun este acela de a ne da un check in la începutul fiecărei zile adresandu-ne, simplu, intrebarea: ce simt in corp acum? Și poate și un check out la finalul zilei prin a ne adresa aceeași întrebare. A ne opri pe parcursul zilei și a fi atente la noi înșine ar însemna un pas următor în cunoașterea reacțiilor corpului.  

Atunci când sindromul premenstrual înseamnă mai mult decât crampe și sâni dureroși – iar tu treci prin stări de depresie și anxietate inexplicabile în fiecare lună, putem vorbi despre tulburarea disforică premenstruală (TDPM). 1 din 20 de femei suferă de această afecțiune, iar simptomele pot varia de la o persoană la alta, deși sunt comune schimbările de dispoziție, tristețea bruscă sau sensibilitatea la respingere, iritabilitate sau furie, depresie, stimă de sine scăzută și anxietate crescută.

ENROUSH: Cum ne pot afecta simptomele premenstruale calitatea vieții? 

Dr. Raluca Anton:

Dincolo de starea de rău fizic, sindromul premenstrual vine cu o proastă dispoziție din punct de vedere emoțional. De cele mai multe ori vorbim aici de o toleranță mult mai scăzută la frustrare decât în alte perioade ale lunii, simptome anxioase care pot să apară și ca o consecință a reacțiilor somatice care apar în această perioadă (de exemplu, o apăsare în piept, o respirație superficială, slăbiciune la nivelul membrelor) și o dispoziție depresivă. Toate acestea au legătură și cu istoricul personal al fiecăreia dintre noi și cu predispoziția pe care o avem înspre o categorie emoțională sau alta. O dată cu aceste stări, se modifică și interacțiunile pe care le avem cu cei din jur, dar și capacitățile noastre de a face față situațiilor prin care trecem, crescând șansele să producem erori în viața profesională, de exemplu.

Cum gestionezi schimbarile de dispozitie

Atunci când vorbim de probleme legate de menstruație, tulburarea disforică premenstruală e o afecțiune de multe ori invizibilă: nu se cunosc cauzele și nu există tratament, iar simptomele pot fi ignorate sau și mai rău, considerate „la pachet” cu acea perioadă a lunii, ceea ce nu face decât să perpetueze stigma și rușinea legată de menstruație. 

Ceea ce aduce mai multe probleme pe partea de sanatate mentală. Pentru că diagnosticată sau nu, tulburarea disforică premenstruală e o provocare pentru persoanele cu menstruații în toate aspectele vieții: ne afectează la job, atunci când socializăm și în relații. În unele cazuri, simptomele pot fi atât de severe încât să ducă la gânduri suicidale. Să știm cum să avem grijă de noi înșine poate fi vital în astfel de situații!

Cum sa gestionezi anxietatea la menstruatie ➤ Sanatatea mentala si simptomele premenstruale ✓ Imbunatateste-ti calitatea vietii ✓ Afla mai multe aici!

ENROUSH: Cum putem să recunoaștem schimbările de dispoziție și să ne aducem într-o stare prezentă, de grounding?

Dr. Raluca Anton:

Cu cât ne cunoaștem mai bine corpul și reacțiile corpului nu doar în perioadele dificile, ci și în viața de zi cu zi, cu atât reușim să fim mai prezenți în povestea noastră somatică. Recunoaștem mai ușor schimbările de dispoziție, iar recunoscând aceste schimbări, cel mai bun pas pe care putem să-l facem este să mergem în zona de „grounding” – o stare de prezență sau de ancorare în momentul prezent.

Pentru fiecare dintre noi, această stare de prezență poate fi realizată în moduri diferite. O tehnică clasică pe care o folosim în cabinet este tehnica de respirație în patru timpi: inspir până număr la 4, țin până număr la 4, expir până număr la 4. E o tehnică care ajută corpun să fie aici și acum.

ENROUSH: Cum gestionăm iritabilitatea sau furia?

Dr. Raluca Anton:

Cel mai bun lucru pe care-l putem face este să ne concentrăm atenția pe resursele pe care le avem în acele momente: asta înseamnă a ne plimba, a face acele exerciții de grounding, înseamnă o conversație cu cineva apropiat.

Un alt mod prin care ne putem gestiona iritabilitatea sau mânia, mai ales în interacțiunile cu ceilalți, este să avem grijă de relațiile noastre. Furia e unul dintre cele mai mari fenomene care erodează o relație. Mai ales în contextul menstruației, e important să le spunem celorlalți „sunt în acea perioadă din lună, și știi că nu mă simt foarte confortabil, am aceste modificări hormonale care s-ar putea să mă facă iritabilă.”

Această predictibilitate pe care o construim în interacțiunile cu ceilalți îi ajută pe ei să nu pună paie pe foc, ci să vină cu validare pentru stările noastre și ceea ce ni se întâmplă.

ENROUSH: Este sănătatea mentală importantă pentru ciclul menstrual? Cum am putea renunța la prejudecăți astfel încât să ne luăm în serios simptomele?

Dr. Raluca Anton:

Sănătatea mentală este extrem de importantă pentru ciclul menstrual. Deja avem specialiști care ne spun că grija față de stările pe care le avem, față de reacțiile corpului – duc la o sănătate emoțională și relațională mai bună. Conectarea cu propriul corp, atenția la felul în care acesta se manifestă sunt lucruri pe care ar fi esențial să le facem zi de zi, cu atât mai mult în perioada menstruației, când știm că există modificări de dispoziție.

Categoric, venim cu foarte multe prejudecăți. Dar ciclul menstrual este o normalitate, așa cum și sarcina este o normalitate. 

Femeile au avut menstruații de când lumea și pâmântul, de ce să facem o tragedie din asta? În primul rând, facem o „tragedie” din asta tocmai pentru că acum, în prezent, știm că există soluții.

Cum sa gestionezi anxietatea la menstruatie ➤ Sanatatea mentala si simptomele premenstruale ✓ Imbunatateste-ti calitatea vietii ✓ Afla mai multe aici!

Există metode prin care putem să ne simțim mai bine în această perioadă și nu e nevoie să strângem din dinți, tânjind după starea de bine. Sunt state care oferă zile libere în perioada menstruației, astfel încât să ofere suport femeilor, ceea ce ajută la sănătatea emoțională și fizică. Fără să profităm de lungimea menstruației, aceste zile pot fi resurse pentru noi și pentru a ne simți mai bine în propriul corp.

ENROUSH: Așadar, cum putem să punem limite celor din jur (familiei, colegilor, prietenilor) atunci când avem nevoie de timp și spațiu sau să cerem sprijin și ajutor la nevoie? 

Dr. Raluca Anton:

De cele mai multe ori, ajungem să punem limite în momentul în care suntem suferinde. Atunci, limitele sunt puse într-un mod abuziv, fie prin ne-vorbire fie prin mânie. Cred că nu e util să punem aceste limite într-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional, ci mai degrabă în restul timpului, pe principiul „bate fierul cât e rece, nu cât e cald„ astfel încât informațiile pe care le transmitem celor din jur să se așeze. Dacă le transmitem într-un moment cu emoționalitate ridicată, cel mai probabil o vom face într-un mod care nu va ajunge la ceilalți. 

Cred că cel mai bun lucru pe care-l putem face e să avem conversații deschise cu cei din jurul nostru despre ceea ce ni se întâmplă - atât emoțional cât și fizic - fără să ne fie rușine sau să ni se pară că e ceva în neregulă cu noi.

Cum gestionam menstruatia

Indiferent dacă vorbim despre SPM sau simptome ale TDPM, trebuie să existe lucruri pe care le putem face astfel încât să ne simțim mai bine la menstruație. Spre exemplu, schimbări în stilul de viață, evitarea unor alimente sau substanțe, ritualuri de îngrijire sau tehnici de respirație.

ENROUSH: Care ar fi câteva trucuri? Ce fel de activități sunt benefice pentru sănătatea mentală înainte, în timpul și după menstruație? 

Dr. Raluca Anton:

Cele mai benefice activități pe care le putem face sunt activități care țin de a sta cu propria persoană, a înțelege ce ni se întâmplă și a ne conecta eficient cu cei din jurul nostru. Făcând aceste exerciții de pendulare între interiorul și exteriorul nostru, în timp se reduce și anxietatea, și intensitatea reacțiilor. Acestea nu dispar, dar scad în intensitate și în frecvență.

E o intervenție pe care o facem pe termen lung și efectele se văd pe măsură ce exersăm și învățăm cum să fim cât mai integrați în noi înșine și mai conectați cu noi înșine.

Solutii actuale pentru menstruatii sanatoase

Când vine vorba de soluțiile actuale, avantajul pe care îl ai azi este că, pe de o parte, nu mai trebuie să strângi din dinți atunci când nu vrei să iei pastile pentru crampe: există plasturii termici care îți oferă confort până la 8 ore, doar cu ingrediente naturale. 

Cum sa gestionezi anxietatea la menstruatie ➤ Sanatatea mentala si simptomele premenstruale ✓ Imbunatateste-ti calitatea vietii ✓ Afla mai multe aici!
Iar pe lângă toate aceste sfaturi, ceea ce folosești lună de lună să gestionezi sângerarea contează, pentru că produsele pot avea un impact - atât negativ cât și pozitiv - în sănătatea corpului tău. Iar sfatul nostru este să alegi întotdeauna produse sigure, sustenabile, naturale și organice care nu doar că sunt practice și nu poluează natura, dar îți oferă confortul de care ai nevoie și siguranța că nu îți vor provoca iritații sau infecții, așa cum o pot face produsele menstruale parfumate sau cele albite chimic.

Cum sa gestionezi anxietatea la menstruatie ➤ Sanatatea mentala si simptomele premenstruale ✓ Imbunatateste-ti calitatea vietii ✓ Afla mai multe aici!

#laviENROUSH
Dialoguri libere, fără tabuuri
Ce-ar fi să primești sfaturi utile legate de menstruație plus un
DISCOUNT DE 10% pe care să îl folosești la prima ta comandă?
Pentru scopuri precum afișarea de conținut personalizat, folosim module cookie sau tehnologii similare. Apăsând Accept, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Află in sectiunea Politica de Cookies mai multe despre cookie-uri, inclusiv despre posibilitatea retragerii acordului.