Transport gratuit pentru comenzi peste 120 RON

Menstruatiile inainte de tampoane

Menstruația a fost mereu un subiect tabu, mai ales atunci când industria era în plină dezvoltare, însă prejudecățile cu privire la „igiena” menstruală continuă ne bântuie societatea chiar și azi.

Știai că până în 1985 cuvântul „menstruație” nu a fost menționat la TV?

Abia după aproape 100 de ani de când primele tampoane au apărut pe piață inovația își face locul și  avem din ce în ce mai multe opțiuni sustenabile și sigure pentru sănătatea personală și a planetei. Dar cum a început totul?

Când au apărut primele absorbante?

Înainte ca absorbantele de unică folosință să fie inventate au existat mai multe mențiuni ale unor ”strămoși ai absorbantelor” de-a lungul istoriei. Și prima referire apare undeva în Grecia secolului X: cârpe din bumbac sau lână, blană de iepure, mănunchiuri de iarbă -  erau doar câteva din variantele pe care persoanele cu menstruație le foloseau la nevoie. 

În anii 1800 atât în Europa cât și Statele Unite ale Americii cele mai multe „cârpe menstruale” erau făcute în casă, din diverse țesături - de unde și eufemismul american „on the rag” (rag însemnând cârpă) apărut în secolul XIX pentru a descrie o persoană la ciclu.

produse menstruale, tampoane organice, absorbante organice
Șort sanitar în anii 1850

La începutul secolului XX, apare preocuparea față de igiena intimă a femeilor, curățarea inadecvată a cârpelor menstruale afectându-le sănătatea.
Între timp, se patentează diverse produse: primele cupe menstruale (din aluminiu sau cauciuc dur!), lenjerie căptușită cu cauciuc și multe altele.

Însă primele absorbante de unică folosință sunt create de asistente medicale pe câmpul de luptă pentru a opri sângerarea excesivă, în timpul Primului Război Mondial.
Asistetele observă că celuloza are o putere mai mare de absorbție decât bandajele din cârpe, și încep să folosească materialul și pentru menstruație, iar în 1921 se comercializează primele șervețele igienice Kotex din „cellucotton” - ​​acest material vegetal hiper-absorbant.

Apariția absorbantelor în anii 20 permite femeilor să aibă mai mult control asupra propriului corp și mai multă independență, asigurându-le accesul la muncă și participarea la activități în afara casei într-o mai mare măsură decât înainte - un pas important pentru emancipare. 

Cât despre persoanele cu o viață activă - dansatoare, atlete - piața produselor menstruale se extinde cu un nou produs care să răspundă cerinței de mai multă flexibilitate: așa au apărut tampoanele, în anii 1930. Însă curios este faptul că deși primele tampoane nu erau super-diferite de cele care se găsesc azi pe piață, acestea erau mai sustenabile: aplicator din carton și tampon din bumbac, cu fir de bumbac. 

Cu toate acestea tampoanele rămân nepopulare până prin anii 80. Între timp absorbantele se bucură de două îmbunătățiri: prima, majoră, în 1969 când brandul StayFree lansează absorbantele cu bandă adezivă și a doua în anii 80 când li se adaugă aripioarele.

produsele menstruale, tampoane organice, absorbante organice
Stayfree lansa în 1969 primele absorbante fără centură, cu bandă adezivă!

Tampoanele câștigă popularitate însă intervin problemele de sănătate: peste 5.000 de cazuri de sindrom de șoc toxic (TSS) raportate între 1979 și 1996, dintre care cele multe legate de o anumită marcă de tampoane și de materiale toxice folosite. 

Anii 2000 aduc pe piață noi produse sustenabile - alături de tampoanele și abosrbantele organice: absorbantele reutilizabile, chiloții menstruali și cupa menstruală, dar și o serie de noi reglementări, mai stricte.

Ce folosim azi la menstruație?

Cererea de produse menstruale a crescut, și au crescut și preocupările legate de sustenabilitate. Azi sunt aproximativ 2 miliarde de fete și femei care au menstruații, și nu e o surpriză că deșeurile menstruale au crescut semnificativ. Numai Marea Britanie generează 200 000 de tone de deșeuri menstruale în fiecare an! Iar o mare parte din acestea ajung să polueze oceanele. Cât de poluantă este menstruația ta? Citește aici

Produsele convenționale pentru menstruație - au cunoscut practic puțină inovație în ultimii ani și sunt în continuare realizate cu până la 90% plastric, fibre sintetice și substanțe toxice. Mai mult, brandurile ”clasice” de produse menstruale nu sunt transparente, așa că, cel mai probabil, nu vei găsi o listă a ingredientelor pe pachetul tăucu produse pentru îngrijirea din timpul menstruației. 

Și pentru că vulva & vaginul tău sunt extrem de absorbante, în contact direct cu produsele acestea, corpul tău absoarbe toate ingredientele dăunătoare, ce duc la efecte secundare mai puțin plăcute, precum:

  • Dezechilibrele hormonale
  • Boli ale tiroidei
  • Iritații și alergii
  • Diferite infecții
  • Sângerări menstruale abundente
  • Endometrioză
  • Diabet

Produsele menstruale organice - biodegradabile / sustenabile / refolosibile - reprezintă alegerea responsabilă atât pentru corpul tău cât și pentru natură. 

produselor menstruale, tampoane organice, absorbante organice

Mai ales produsele organice care, fiind făcute doar din 100% bumbac organic, fără substanțe chimice sau plastic nu au niciun efect secundar asupra corpului tău. Desigur, în cazul tampoanelor trebuie să respecți regula de a le schimba la fiecare 4 ore - ca și în cazul celor ”obișnuite”. În plus, fiind biodegradabile sau compostabile se dezintegrează în 12 luni. Asta înseamnă 0 poluare. 

Doar în ultimii ani, conștientizarea problemelor de mediu legate de produsele menstruale a rezultat în acțiuni pozitive și din fericire, opțiuni sustenabile există: sunt la un click distanță.

#laviENROUSH
Dialoguri libere, fără tabuuri
Ce-ar fi să primești sfaturi utile legate de menstruație plus un
DISCOUNT DE 10% pe care să îl folosești la prima ta comandă?
Pentru scopuri precum afișarea de conținut personalizat, folosim module cookie sau tehnologii similare. Apăsând Accept, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Află in sectiunea Politica de Cookies mai multe despre cookie-uri, inclusiv despre posibilitatea retragerii acordului.